Få en individuel rådgiver
I starten af accelerationsforløbet tilknyttes du en rådgiver med ekspertise inden for forretningsudvikling. Er du på et tidligt stadie, kan din forretningsudvikler fx hjælpe dig med din beachhead-strategi eller andre værktøjer fra lean-startup-metoden. Hvis du er længere, kan det handle om go-to-market-strategi, product-market-fit eller skalering internationalt.
Få indsigt i markedet
Gennem Masterclasses får du aktuelle og relevante indsigter i turismen fx markedstendenser og værdikæde.
Få udvidet dit netværk
Du får en bedre kontaktflade ind i det danske turismemarked. Og du får dybere indsigt og netværk ind i Danmarks fjerde største eksporterhverv, turismen. Det sker fx gennem community-events hvor du fx møder virksomheder fra branchen, destinationsselskaber og andre turisme-startups.
Sådan ser accelerationsforløbet ud
Pre-accelerator bootcamp
Efter den skriftlige ansøgning inviteres en udvalgt gruppe af startups til en todages pre-accelerator 29. og 30. januar. På pre-acceleratoren vurderer teamet bag Hub for Innovation Tourism hvilke startups, der udvælges til det endelige accelerationsforløb på fire måneder fra februar til maj 2024.
4 måneders accelerationsforløb
Accelerationsforløbet er et individuelt forløb med udgangspunkt i dine behov og udfordringer. Det består i:
- 3 individuelle rådgivningsmøder med fokus på kompetence- og forretningsudvikling
- Individuel sparring fra en konsulent, som bliver matchet til dine behov fra starten af og sparring med konsulenter med branchekendskab og netværk inden for turisme
- Masterclasses med fokus på fx prissætning eller indsigt i turismen
- Mulighed for deltagelse på events og konferencer bl.a. ITB Berlin.
Afslutningsevent
Som afslutning på forløbet bliver der afholdt et afslutningsevent for alle deltagende turismestartups.
“For GoBoat har samarbejdet været guld værd”. Eric Ziengs, GoBoat
Tilmeld dig senest 11. januar 2024
For at blive tilbudt en plads på accelerationsforløbet skal din virksomhed gennem to step
Indsend din ansøgning
Alle løsninger til turismemarkedet kan søge ind og blive udvalgt til accelerationsforløbet. Du kan søge ind uden at have et CVR-nummer (læs mere under krav for deltagelse). På baggrund af din ansøgning udvælger vi deltagere til step 2.
Din ansøgning skal være os i hænde senest 11. januar 2024, kl. 23.59.
Udvalgte ansøgere deltager i en bootcamp
Udvalgte ansøgere inviteres til at deltage i pre-acceleratoren, som er er en todages bootcamp.
På baggrund af pre-acceleratoren udvælges de ansøgere, der går videre til accelerationsforløbet på fire måneder fra februar til maj 2024.
Krav for deltagelse
Acceleratorforløbet er omfattet af EU’s regler om de minimis. Det betyder, at en virksomhed maksimalt kan modtage støtte på op til 200.000 EUR i en periode på de seneste tre regnskabsår, og du skal derfor udfyldes en de minimis erklæring ved deltagelse. Din deltagelse i projektet udgør statsstøtte estimeret til 70.000 kr.
Du skal medfinansieret med timer i projektet svarende til ca. 130 timer fra din virksomhed over forløbets 4 måneder, hvorfor det er et krav, at der løbende indsendes timeregistrering for timer brugt i projektet.
Enten påtænker du at etablere et CVR-nummer eller har en virksomhed, der er etableret inden for de seneste 3 år (gældende fra ansøgningsdeadline 11. januar 2024). Dog kan virksomheder, som er op til fem år gamle, deltage, hvis virksomheden – på trods af vækstpotentiale – fortsat har lav omsætning (under 1 mio. kr. i seneste regnskabsår) eller få årsværk (under tre årsværk inkl. ejeren ved indtrædelse i projektet).
Potentialet i turismeindustrien
I 2019 omsatte turismen i Danmark for 139,1 mia. kr. og tegnede sig for 171.355 årsværk. I 2021 var der i alt 51,5 mio. overnatninger fordelt på hoteller, campingpladser, vandrerhjem og feriehuse. Turismen er derfor et ikke ubetydeligt marked, hvor der er potentiale for flere forretningsideer, der bidrager til innovation, digitalisering og en bæredygtig udvikling.
Hvem er du
Du skal have en ambition om at vækste og skalere din virksomhed og have lyst til lære og eksekvere for at nå dertil. Acceleratorforløbet er for iværksættere, der har fokus på at bidrage til at skabe bæredygtige løsninger til turismen eller udnytte ny teknologi eller digitale løsninger. Du skal i din ansøgning sandsynliggøre dit vækstpotentiale for de næste to år.
- Du ønsker at vækste din virksomhed i turismen
- Du vil skabe bæredygtige løsninger (grøn, social og/eller økonomisk)
- Du arbejder for at skabe nye digitale løsninger
Sådan vurderes din idé
Et vurderingspanel af eksperter samt konsulenter fra Afdeling for Virksomhedsinnovation hos Dansk Kyst- og Naturturisme, MeetDenmark samt Copenhagen Travel Lab hos Wonderful Copenhagen udvælger forretningsideer til pre-acceleratoren. Forretningsidéen er den løsning/produkt/service eller teknologi, du udbyder til turismemarkedet.
Din idé bliver vurderet ud fra:
- Efterspørgsel – Hvem er målgruppen, og hvad er deres behov for løsningen?
- Modenhed – Er løsningen blot en tanke, eller er der allerede noget, som kan testes?
- Eksekveringstid – Hvor lang tid vil det tage at få til markedet?
- Merforretning – Bidrager løsningen til at andre virksomheder kan skabe forretning?
- Skalerbarhed – Kan løsningen skaleres i Danmark og/eller internationalt?
- Bæredygtighed og digitalisering – Bidrager den digitale løsning til at skabe bæredygtig forretning, og hvorledes udnyttes nye digitale muligheder?
- Teamet – Er teamet det rette til at realisere løsningen?
- Virksomheden – Er virksomheden rustet til at deltage i accelerationsforløb
Er din startup fra Region Sjælland, vil det tælle positivt i vægtningen af din ansøgning, da bevillingen til indsatsen har et særligt fokus på iværksættere lokaliseret i Region Sjælland.
Mød tidligere deltagere
Landfolk
Hør Camilla Swartz fra Landfolk sætte ord på deres erfaringer med at være med i et udviklingsforløb i videoen
Stayseat
StaySeat leverer hynder til cafestole med indbygget sædevarme. Det er energieffektiv opvarmning af udearealer gennem sædevarme, der gør varmelamper og gasbrændere overflødige, der globalt udleder mange tusinde tons CO2 om året. StaySeats hynder med sædevarme bruges af restauranter. Sædevarmen opvarmer gæsterne fremfor områder, og gæsten får derved varmen lokalt.
Hør Stayseat sætte ord på deres erfaringer med at være med i et udviklingsforløb i videoen
Aguardio
Aguardio er en IOT-løsning, der måler og synliggør vandforbruget ved brusebade. Aguardio Leak Sensor i toilettet sladrer om løbende toiletter. Dansk Kyst- og Naturturisme, der er partner i projektet, har hjulpet Aguardio ind på sommerhusmarkedet.
Digital Guest
Digital Guest er hotellets digitale receptionist, gæsteservice og traditionelle hotelmappe i et – app’en Digital Guest. Med den kan gæsten booke bord, bestille teaterbilletter og se, hvad der sker i byen. Dansk Kyst- og Naturturisme har hjulpet Digital Guest ind på hotelmarkedet.